Vill stanna hemma

I maj åker jag och nästintill alla från klassen till Prag. Men jag börjar bli nojig, inte för att jag längtar, utan snarare tvärt om. Skulle helst av allt vilja avboka min biljett och stanna hemma. Men vi har bokat ett flyg från Tjeckien (tror jag det var?), utan avbeställningsskydd och utan försäkring. Sen har vi bokat ett vandrarhem i Prag, men vi vet inte riktigt hur vi ska ta oss dit, antagligen taxi eller liknande. Så jag kan inte avboka min biljett.

Det jag är mest nojig över är att det inte är ett svenska plan och att vi inte har någon försäkring. Vad gör man om man skulle skada sig, bli rånad på pass, pengar eller kanske hela bagaget, eller bli sjuk och inlagd på sjukhus. Klart att hemförsäkringen tar en del om det skulle hända något, men pengarna får man ju inte förens man kommer hem.

Men man måste väl kunna teckna reseförsäkring i efterhand, trots att det är ett Tjeckiskt plan?


 

Kommentarer:

1 Linda:

skriven

Du kan helt säkert teckna en extra reseförsäkring via ditt hemförsäkringsbolag.

Mitt tips är ett mastercard med kredit på, så har du alltid om de skulle skita sig.

2 Elise:

skriven

äsch, det kommer bli svinakul!! :D



tror inte man kan fixa reseförsäkring efteråt, det ska man göra innan man beställer. men oftast har man ett europeiskt kort, som man har om man skadar sig. vet inte vad det heter men jag har det alltid när jag reser. beställde hem ett till när jag var i egypten ifall man skulle bli sjuk där nere =)

det är liksom blått med stjärnor. kolla om du har ett =)



men åka ska du absolut :D

3 Martina:

skriven

Svar till Linda

Då s jag absolut försöka fixa de, ska bara först ta reda på vad vi har för hemförsäkring hahah :)



4 Elise:

skriven

answ: kollade med mamma och hon sa på plats men har man detta kortet så får man ersättning när man kommer hem av sitt försäkringsbolag =)

så man får pengarna tillbaka om du skulle få uppsöka sjukhus =)



5 Anonym:

skriven

Mamma sa att där va nån svensk byggnad man ska gå till om man blitt rånad..

Kommentera här: