Kladdkaka med chokladkräm och jordgubbar

Det har regnat och varit tråkigt väder hela dagen, så jag passade på att inviga min baksaker här hemma!
Efter att ha gått igenom min bakböcker insåg jag att det inte fanns ett enda recept där jag slapp gå ner till affären för att köpa några ingredienser. Så det blev istället en helt vanlig kladdkaka med chokladkräm som serveras med jordgubbar, mums!
Nu har jag bara ett problem, vem ska äta upp allt? Kalle kan inte äta det eftersom det innehåller mejeriprodukter och jag lär aldrig orka allt själv haha. Någon frivillig? ;) 
 
 
 
Ingredienser:
Kladdkakan
1,5 dl strösocker
1 ägg
75 g smält smör
0,5 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 dl mjöl
 
Chokladkrämen (ca) 
1 dl Vispgrädde
1 msk Vaniljsocker
2 msk Kakao

Gör såhär
1. Sätt ugnen på 175 grader, varmluft. Om inte varmluft 200 grader.
2. Lägg strösocker och ägg i en skål, låt de vila några minuter och vispa sedan poröst.
3. Smält smöret och blanda ner övriga ingredienser.
4. Häll smeten i en smörad form, och grädda i 10-12 minuter i nedre delen av ugnen.
5. Medans kladdkakan svalnar vispa ihop grädde, vaniljsocker och kakao på måfå efter smak!
6. Bre på chokladkrämen och servera sedan med färska jordgubbar!

Kommentarer:

1 CS:

skriven

Mmm den ser god ut! Tror nog att du klarar av att äta den, fast då kanske uppdelat på några dagar ;) Annars vet du alltid att iallafall Dennis eller Anton klarar av att äta var sin en bit eller två.
/ mamma

Svar: Den var helt underbart god! Dock råkade jag ha inne kladdkakan lite väl länge, trots att den bara var inne 8 min. Går så fort i vår ugn så man kan inte gå efter vad som strå i receptet, lite jobbigt! :/ Hehe aa, i alla fall Dennis haha :P

Sett att jag fixat det med inläggen nu? :)
Martina

Kommentera här: