Överraskade med frukost på sängen

I morse gick jag upp redan vid 7 för att överraska fina Kalle med frukost på sängen! Ville egentligen baka ett riktigt bröd, men eftersom jag visste att han skulle vakna vid 8 tiden så kände jag att det blev lite snålt med tiden. Så istället ställde jag mig och gjorde mumsiga scones, som jag serverade med korv, gurka,  färska hallon, kokta ägg, te och juice. 
En trött och lite smått chockad Kalle blev väldigt glad! ♡
 
Mjölkfria scones
Ingredienser:
3 dl Vatten
100 g mjölkfritt smör
7-8 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
1 tsk salt

Till vanliga scones byter man bara ut vattnet mot mjölk eller filmjölk och använder vanligt smör!
 
 
Gör såhär:
1. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke.
2. Skär smöret i bitar och blanda ner det i mjölet. Finfördela smöret med fingrarna till en grynig massa.
3. Tillsätt vattnet och rör ihop, tills du kan kan forma till en deg.
4. Dela degen i 2 bitar och platta ut till runda kakor. Skär ett kors i varje scones och nagga dem med en gaffel.
5. Grädda på bakplåtspapper i mitten av ugnen på 250 grader i ca 10 minuter.
Servera nygräddade och varma!
 
Frukost på sängen

Kommentarer:

1 mamma:

skriven

Tänk om någon hade gjort det för mig någongång utan påpekan inför sin födelsedag...

Svar: Haha naw, du får tjata på pappa och Dennis ;)
Martina

Kommentera här: