Ett stort steg i rätt riktning!

Det var ett bra tag sedan jag skrev om min knäskada. Det har i alla fall gått ett antal månader av både läkarbesök och sjukgymnastik. Ena veckan har det gått ett steg framåt och nästa tre tillbaka, och idag känns det som att jag fortfarande står och stampar på samma ställe.
Men efter massa krångel så har jag i alla fall fått en ny magnetröntgen och idag fick jag svar. Det visade sig att jag har en grund fåra för knäskålen att glida i och min knäskål står något högt. Detta leder till att min knäskål är instabil och "åker runt" lite som den själv vill i knät när jag rör mig. Det kan även leda till att knäskålen lätt hoppar ur led. Detta är något som kan vara medfött men i mitt fall är det nog snarare ett trauma som skapat knäskålens instabilitet.
Att äntligen fått reda på vad som faktiskt är fel känns som ett stort steg i rätt riktning! Och på måndag ska jag på ett litet möte där jag, min sjukgymnast och några av hans kollegor ska diskutera rehabilitering.
 
Önska bara att sjukvården tagit mig på allvar när jag kom som 14 åring när jag precis fått min skada. Istället för att bara rycka på axlarna som säga "unga tjejer har ont i knäna, gå du hem och vila så blir det bra". Det är inte meningen att unga ska behöva lägga av med allt vad träning heter bara för att vissa inte tar sitt jobb på allvar!
 

Kommentera här: